Bataty – pyszne i zdrowe

Bataty – pyszne i zdrowe

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Bataty, słodkie ziemniaki, wilec ziemniaczany czy chociażby patat, to warzywna roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Posiada ona jadalną bulwę, przypominającą ziemniaka o podłużnym kształcie, od białej, przez pomarańczową, do brązowej barwy i o słodkim smaku. Stąd często pojawiająca się nazwa „słodki ziemniak”. W smaku przypomina ona połączenie ziemniaka z marchwią. Spożywane są z reguły po ugotowaniu lub pieczeniu. Jednak co ciekawe, podobnie jak z ziemniaków, można z nich wytwarzać również mąkę, płatki, pozyskiwać skrobię czy przeznaczyć do wytwarzania wysokoprocentowego alkoholu.

Słodkie czy gorzkie?

Istnieją dwie odmiany batatów: słodka i gorzka. Zdatna do spożycia jest jedynie ta pierwsza. Nie tylko z uwagi na smak, ale przede wszystkim z powodu zawartych w niej toksyn. Istnieje jednak możliwość spożywania jej, obierając produkt (skóra zawiera najwięcej toksyn). Następnie pokrojenie i wystawienie na słońce. Po wycieknięciu z warzywa toksyn, wrzucenie do miski z wodą i moczenie kilkanaście – kilkadziesiąt minut. Nie jest to jednak koniecznie, ponieważ gorzkie bataty nie są dostępne w sprzedaży.

Bataty jako źródło węglowodanów i beta-karotenu

Słodki ziemniak jest bardzo wartościowym źródłem węglowodanów. Zawiera ich minimalnie więcej niż tradycyjne, średnie ziemniaki, bowiem ok. 20%, których zdecydowaną większość stanowi dobrej jakości skrobia, w tym 3g cennego błonnika i 4g cukrów prostych. Zawierają one 2g białka i nie mają w swoim składzie tłuszczów. Daje to bardzo niską zawartość 86kcal, przy bardzo wysokim współczynniku sytość. Jest to duża zaleta, podobnie jak w przypadku zwykłych ziemniaków. Wynika to z tego, że dostarczyć możemy niewielkie ilości kcal, głównie z węglowodanów, przy okazji zaspokajając znacznie swój apetyt. Bataty są świetnym źródłem beta-karotenu, prowitaminy A. Zawierają jej aż 284% dziennego zapotrzebowania. Wysokie dawki karotenoidów sprawiają, że warzywo to posiada właściwości przeciwnowotworowe, zmniejszają ryzyko zachorowania u kobiet na raka piersi. Z kolei obecna w nich luteina poprawia wzrok.

Wpływ batatów na nowotwory

W badaniu przeprowadzonym przez D. Breese Jonesa i Charlesa E.F. Gersdorffa stwierdzono obecność w batatach ciekawego białka – ipomoeiny. Białko to będące inhibitorem proteazy wykazuje proliferację komórek białaczkowych. Problem tkwi jednak w dostarczeniu go do komórek. Przeprowadzono więc badanie wpływu tego inhibitora na nowotwory języka. Po 48 godzinach wykazano widoczne zmniejszenie się komórek nowotworowych. Z kolei w badaniu przeprowadzonym w 2013 roku, w chińskiej Academy of Agricultular Science wykazano, iż białko słodkiego ziemniaka jest w stanie nie tylko spowolnić wzrost komórek nowotworowych jelita grubego, ale też zmniejszyć ryzyko przerzutów na inne organy.

Inny, pozytywny wpływ na zdrowie

Bataty są również źródłem składników mineralnych. W szczególności potasu, którego zawierają aż 337mg. Podobnie zawiera spore ilości manganu, magnezu, miedzi, żelaza i wapnia. Idealnie więc nadają się one w celu utrzymania prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej u osób spożywających większe ilości białka w diecie.
Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne ADA zaleca wprowadzenie batatów do codziennej diety z powodu badań stwierdzających poprawę wrażliwości insulinowej u ludzi spożywających te warzywa. Są więc one ciekawym rozwiązaniem dla osób z cukrzycą.
W rankingu przeprowadzonym przez Center of Science in the Public Interest określono słodkie ziemniaki jako lidera wśród warzyw, które warto wprowadzić do diety.
W ostatnich latach warzywa te były dość mało popularne i drogie. Obecnie stają się coraz łatwiej dostępne, a cena nie jest wygórowana. Warto więc mieć na uwadze włączenie ich do diety na zmianę z ziemniakami.
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *