Biała rzodkiew, co warto o niej wiedzieć?

Biała rzodkiew, co warto o niej wiedzieć?

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Co powinniśmy o niej wiedzieć, jakie ma właściwości, czy warto wprowadzić ją do swojej codziennej diety?

Biała rzodkiew jest mało znanym i rzadko spotykanym warzywem. Mylona jest często z rzepą. W Polsce częściej spotkać można rzodkiewkę o różowej barwie, znacznie delikatniejszej w smaku niż biała.

Ogranicza rozwój nowotworów

Biała – ma wyjątkowe właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe oraz przeciwwykrztuśne. Leczy się nią problemy ze strony układu oddechowego. Biała rzodkiew zawiera sporo związków fenylowych, które ograniczają rozwój różnych nowotworów.

Wspomaga trawienie, oczyszcza nerki i wzmacnia odporność

Udowodnione jest, że sok z rzodkwi może ułatwić i wspomóc trawienie, tym samym redukując zaparcia i problemy ze strony układu trawiennego. Rzodkiew też znana jest ze swojego działania moczopędnego. Pomaga ona oczyścić nerki i pobudzić je do znacznie efektywniejszej pracy, tym samym usuwane są niepotrzebne toksyny z organizmu. Zawiera spore dawki witaminy C. Dzięki temu można śmiało nazwać ją sprzymierzeńcem układu odpornościowego. Liście białej rzodkiewki są najbardziej bogate w tę witaminę. Wykorzystać je można do sałatki, na kanapki, ale też idealnie wkomponuje się w zupę warzywną, czy zupę krem.

Bomba witaminowa i bogactwo składników mineralnych!

Biała rzodkiew jest bardzo bogata w cenne składniki odżywcze, to prawdziwa bomba witaminowa. Znaleźć w niej możemy, prócz wyżej wspomnianej witaminy C, PP oraz witaminy z grupy B, ponadto sporo potasu, sodu, wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, cynku, molibdenu, ale też błonnika, kwasu foliowego oraz olejków eterycznych (to właśnie olejki odpowiadają za intensywny zapach i smak warzywa).
Z racji licznych witamin i soli mineralnych warto wprowadzić rzodkiew do naszej codziennej diety. 100g tego warzywa dostarcza nam około 14 kcal, 1g białka, 3g węglowodanów oraz około 1g błonnika.

Wykorzystanie w kuchni

Rzodkiew w kuchni można wykorzystywać na wiele różnych sposobów, ale najwięcej składników i witamin zawiera spożyta właśnie na surowo. Można pokusić się o jej duszenie z mięsem czy w towarzystwie ryby, ale też na szaszłykach przy papryce i cukinii.
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *