Chlorella – oczyszczająca moc superalgi

Chlorella – oczyszczająca moc superalgi

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Chlorella jest algą słodkowodną, jednym z glonów z gromady zielenic. Od jakiegoś czasu słyszymy o jej niesamowitych właściwościach prozdrowotnych. Czy aby na pewno warto włączyć suplementację tym glonem do naszej diety? Skupmy się na jej budowie i najważniejszych właściwościach oczyszczających.

Skład

Jest ona przede wszystkim ogromnym zbiorem witamin i składników mineralnych, o które warto zadbać w każdej diecie. Rozkład najważniejszych z nich prezentuje się następująco:

Chlorella (w formie proszku) – wartości odżywcze (w 100g)

Wartość energetyczna – 410 kcal
Białko ogółem – 58,4 g
Tłuszcz – 9,3 g
Węglowodany – 23,2 g
Błonnik – 0,3 g

Witaminy

Witamina C – 10,4 mg
Tiamina – 1,7 mg
Ryboflawina – 4,3 mg
Niacyna – 23,8 mg
Witamina B6 – 1,4 mg
Witamina B12 – 0,1 µg
Kwas foliowy – 94 µg
Witamina A – 51300 IU
Witamina E – 1,5 mg
Kwas pantotenowy – 1,1mg

Minerały

Wapń – 221 mg
Żelazo – 130 mg
Magnez – 315 mg
Fosfor – 895 mg
Cynk – 71 mg

Na szczególną uwagę zasługuje wręcz ogromna ilość witaminy A, której dzienna ilość zapotrzebowania wynosi aż – 1026%. Warto również wyróżnić ryboflawinę – 253%, niacynę – 119%, witaminę B6 – 70%. Z kolei w przypadku składników mineralnych Chlorella jest bogatym źródłem żelaza – 722%. Dlatego też osobny borykające się z problemami niedokrwistości powinny przemyśleć jej obecność w diecie. Wapń stanowi 22%. Jednak mimo wysokiej zawartości wapnia zawiera ona bardzo dużo fosforu – 90%, co zaburza zalecane proporcje w diecie tych składników mineralnych. Istotna również będzie obecność sporych ilości magnezu 79% i ogromnych cynku 473%. Dlatego też Cholorella jest jednym z ciekawszych afrodyzjaków.

Chlorofil

Wyjątkowość Chlorelli stanowi bardzo wysoka zawartość chlorofilu, czyli związku składem podobnego do hemoglobiny. Jest on barwnikiem nadającym roślinom zielony kolor. To właśnie bardzo wysoka zawartość tego barwnika wpływa na tak istotne właściwości stanowiące barierę dla przewodu pokarmowego przed ksenobiotykami (substancjami toksycznymi z zewnątrz), blokując przedostanie się ich do krwi. W skład tej superalgi wchodzą również bardzo istotne: CGF (czynnik wzrostu chlorelli), sporopolenina (ściana komórkowa) i Chlorellin.

CGF (czynnik wzrostu chlorelli)

CGF jest związkiem znajdującym się tylko i wyłącznie w Chlorelli. Składa się on z szeregu związków, m.in.: białek, cukrów, aminokwasów, witamin, kwasów nukleinowych, enzymów i glikoprotein. Jest on bardzo przydatną substancją dla naszego układu trawiennego. Dzięki jego obecności bakterie probiotyczne w naszych jelitach namnażają się zdecydowanie szybciej i są w stanie przetrwać dłużej. To z kolei niesie za sobą wiele innych, cennych właściwości prozdrowotnych. Warto więc zwrócić uwagę na suplementację Chlorellą w okresie, jak i po stosowaniu antybiotyków.

Sporopolenina (ściana komórkowa)

Wyjątkowość sporopoleniny obecnej w Chlorelli wynika z możliwości wiązania metali ciężkich, dostarczanych z zewnątrz do naszego organizmu, np. z pożywienia. Ryby (szczególnie te drapieżne), niektóre warzywa, produkty zbożowe niestety zawierają pewne ilości kadmu i rtęci. Ściana komórkowa wiąże metale ciężkie i wydala je na zewnątrz z naszego organizmu.

Chlorellin

Związek ten działa jak naturalny antybiotyk, chroniąc nasz organizm przed negatywnym wpływem bakterii i wirusów oraz spadków odporności organizmu, wynikających z różnych czynników. Co ciekawe związek ten ma właściwości niszczące tylko bakterie patogenne.

Z badań na zwierzętach wynika, iż związek ten odpowiada za wzmocnienie pracy układu immunologicznego, zwiększając produkcję leukocytów i komórek NK (naturalnych zabójców), które pełnią funkcje obronne przed drobnoustrojami.

Podsumowanie

Chlorella niewątpliwie jest bardzo ciekawą algą, którą wraz ze spiruliną warto dodać do suplementacji. Zwrócić jednak uwagę należy na pochodzenie surowca, dyplomy i certyfikaty, ponieważ istnieje ryzyko zanieczyszczenia go różnego rodzaju ksenobiotykami. Należy również mieć na uwadze, że nie jest ona cudownym suplementem, a jedynie niewielkim dodatkiem do podstawy, jaką jest dieta i aktywność fizyczna.

 

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *