Dieta ekonomiczna – najtańsze źródła makroskładników

Dieta ekonomiczna – najtańsze źródła makroskładników

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Wiele osób z nas zastanawia się jak tu odłożyć każdy grosz, chociażby bazując w diecie na dobrych, ale tańszych źródłach składników odżywczych. Czy możliwe jest, aby wyrobić się w 400-500zł miesięcznie? Jak tego dokonać? Pytania te są dość często powtarzane, szczególnie w grupie osób uczących się lub studiujących.
Polish zloty

Źródła białka

Aby nasza dieta zapewniała odpowiedni budulec dla mięśni i ich regeneracji, musimy dostarczyć wraz z nią określoną ilość białka.
Wśród ekonomicznych źródeł tego makroskładnika wyróżnić możemy przede wszystkim:
  1. Wątróbka drobiowa – jest cennym źródłem białka i niewielkiej ilości tłuszczów. Zawiera duże ilości żelaza, cynku, witamin z grupy B, oraz rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E, K. Wadą jest bardzo wysoka zawartość witaminy A, która może być toksyczna przy spożywaniu ogromnych ilości.
  2. Serca drobiowe – zaletą jest bardzo niska cena. Niestety nie są tak proste w obróbce jak wątróbka, a sama nazwa odstrasza sporą część osób.
  3. Żołądki drobiowe – bardzo tanie. Podobnie jak w przypadku serc, obróbka ich wymaga wprawy, aby nie były twarde.
  4. Udka z kurczaka – zaletą jest bez wątpienia smak i łatwa dostępność tego mięsa. Minusem dość długi proces obróbki i obecność kości.
  5. Pierś z kurczaka – trochę droższe źródło białka od poprzednich. Jednak w dalszym ciągu ekonomiczne. Dużym walorem są: cena, łatwa dostępność i bardzo szybki proces obróbki termicznej.
  6. Nabiał – twarogi i serki wiejskie mogą stanowić część puli białka w diecie. Szczególnie u osób zdrowych, tolerujących laktozę i nie posiadających alergii na mleko krowie. Bardzo dużą zaletą jest możliwość spożycia praktycznie bez obróbki, prosto z opakowania.
  7. Jaja – są łatwo dostępne, obróbka bardzo szybka. Kolejna zaleta to możliwość przygotowania z nich wielu różnych, urozmaiconych posiłków. Wadą jest obecność alergenów, podobnie jak w nabiale.
  8. Schab/szynka/łopatka wieprzowa – mięso chude, dobrej jakości. Cenowo minimalnie tańsze niż popularna pierś z kurczaka. Zaletą jest obecność tłuszczów, które są niezbędne w odpowiedniej proporcji.

 

Źródła węglowodanów i tłuszczu

Znając najtańsze źródła budulca dla naszych mięśni skupmy się na makroskładnikach stanowiących podstawę energii, czyli węglowodanach i tłuszczach. Wśród najtańszych wybrać powinniśmy:
  1. Ziemniaki – zaletą jest bardzo wysoka gęstość odżywcza, co przydaje się na redukcji. Są źródłem witaminy C i potasu.
  2. Kasza jęczmienna – najpopularniejsza i najtańsza z kasz. Cenne źródło błonnika, niacyny. Występuje w różnych formach: pęczak, perłowa, łamana.
  3. Ryż parboiled – lepsza jakościowo odmiana ryżu białego. Utrwalany termicznie, dzięki czemu po gotowaniu zachowuje sypką strukturę i nie klei się. Tracąc również mniej witamin niż tradycyjny ryż długoziarnisty.
  4. Płatki owsiane – bardzo dobre źródło błonnika, witamin z grupy B, E, PP i beta glukanów.
  5. Oliwa z oliwek – popularne źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wadą jest dość ostry i cierpki smak.
  6. Wiórki kokosowe/olej kokosowy – cenne źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, szczególnie MCT, posiadających istotne właściwości energetyczne.
  7. Jaja – są one nie tylko źródłem białka, ale również cennych tłuszczów. Żółtko jaja również jest zbiorem wielu witamin i składników mineralnych.
  8. Wieprzowina – podobnie jak jaja plusem jest to, że zawiera nie tylko białko, ale również tłuszcze. Mniej lub więcej – w zależności od danego elementu.
  9. Pestki z dyni – jedno z tańszych nasion dostępnych na rynku. Bogate źródło cynku.

 

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *