Dlaczego warto jeść brokuły?

Dlaczego warto jeść brokuły?

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Brokuły, jako dodatek dietetyczny, stanowią element prozdrowotny i funkcjonalny. Wykazują szereg właściwości wspierających układ trawienny, regulują poziom glukozy we krwi, poprawiają funkcje wzroku. Są źródłem jednego z silniejszych przeciwutleniaczy jakim jest sulforafan, który należy do grupy flawonoidów. W Europie największe uprawy brokułów znajdują się m.in. w Polsce, co daje nam pewność, że dostarczane produkty do sklepów są świeże i pełne wartości odżywczych.

Fresh broccoli as background

Brokuł będąc bogatym źródłem sulforforanu, substancji o działaniu antyoksydacyjnym, wykazuje szereg silnych działań prozdrowotnych i antyoksydacyjnych. Wspomaga walkę z wolnymi rodnikami, łagodzi działanie stresu oksydacyjnego, co znalazło swoje zastosowanie wśród osób dotkniętych autyzmem, u których stwierdza się podwyższone działanie reakcji oksydacyjnych. Dodatkowo substancja ta wykazuje silne właściwości antynowotworowe, zapobiegając walkę z komórkami posiadającymi defekt w swoich DNA. Produkt zapobiega m.in. nowotworom płuc, prostaty, jelita grubego i piersi.

Jeszcze więcej pozytywnych właściwości

Działanie sulfosforanu nie ogranicza się tylko na zabezpieczaniu organizmu przed działaniem nowotworów. Wspiera on także walkę z bakteriami (Helicobacter pylori) odpowiedzialnymi za choroby wrzodowe jelit, sprawiając, że brokuły powinny znaleźć się na talerzach osób dotkniętych problemami żołądkowo-jelitowymi.
Brokuł stanowi skarbnicę potasu, jest więc idealnym dodatkiem dietetycznym dla osób borykających się z nadciśnieniem tętniczym. Potas uczestniczy m.in. w wydalaniu sodu z organizmu, co wspiera obniżenie wartości ciśnienia tętniczego krwi.

Duża zawartość witaminy C przełoży się z kolei na wsparcie dla stawów. Uczestniczy ona w syntezie kolagenu, co znajduje swoje zastosowanie w preparatach wzmacniających aparat ruchu. Występująca w brokułach luteina, witamina B2 oraz A, poprawiają funkcjonowanie plamki żółtej. Również działanie sulfosforanu zabezpiecza oczy przed szkodliwym działaniem promieni UV, co daje nam znakomitą mieszankę składników aktywnych dbających o zdrowie naszych oczu.

Jak przygotować brokuły?

Na koniec warto wspomnieć o przygotowaniu brokułów, które powinno polegać na blanszowaniu w temperaturze 76 stopni Celsjusza. Zabieg ten zapobiega niszczeniu myrozyny, enzymu który jest konieczny do aktywacji sulfosforanu. Długotrwałe gotowanie niestety pozbawia nas wszelkich właściwości prozdrowotnych tego warzywa. Dania z użyciem brokułów są niskokaloryczne oraz posiadają niski indeks glikemiczny, co sprzyja ich użyciu nawet podczas diet redukcyjnych.

 

Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *