Jedz warzywa i owoce – niedobór molibdenu

Jedz warzywa i owoce – niedobór molibdenu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Molibden w organizmie człowieka jest spotykany w dość śladowych ilościach, ale jego obecność jest bardzo ważna i pełni on istotną rolę. Bierze on udział w procesie dostarczania komórkom energii. Jest bardzo potrzebny, wręcz niezbędny do prawidłowego wchłaniania się żelaza. Ponadto molibden uczestniczy też w oczyszczaniu naszego organizmu z toksyn. Ma również pozytywny wpływ na męską płodność.
Niedobór, ale też nadmiar molibdenu może mieć poważne skutki dla zdrowia. Jeśli w naszym organizmie mamy niedobór tego pierwiastka jesteśmy skłonni do próchnicy, ale też powoduje to zaburzenie wchłaniania innych pierwiastków.

Young and sad woman thinking about tasty food and calories sitting at the table full of fruits and vegetables in the wooden interior.

Niedobór molibdenu objawiać się może na wiele różnych sposobów, między innymi przyśpiesza bicie serca, dopadają nas wymioty, bóle głowy. Problem pojawia się też z widzeniem o zmroku. Zwiększa się podatność na występowanie próchnicy i problemów z uzębieniem oraz dziąsłami, ale też pogarsza się nasza ogólna odporność, wygląd skóry, włosów i paznokci. Mężczyźni są bardziej narażeni na wystąpienie impotencji. Obawiać się nie musimy, gdy spożywamy warzywa oraz owoce. Ponieważ molibden przechodzi z gleby do roślin. Zaś nadmiar tego pierwiastka, mowa tutaj o ponad 10mg na dzień, może odbić się na naszych stawach i układzie pokarmowym.

Norma, którą powinno się przestrzegać to 0,15 do 0,5 mg, ta ilość zdecydowanie wystarczy do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dobrym źródłem tego pierwiastka są szczególnie produkty z mąki pełnoziarnistej, ale też fasola, groch, podroby, a także warzywa posiadające zielone liście.

Trzeba zaznaczyć też, że ilość tego pierwiastka, który przejdzie z gleby do warzywa jest związana z tym w jakiej glebie dane warzywo jest uprawiane. Największe stężenie tego pierwiastka jest zdecydowanie w glebach bagiennych i wapiennych. Stąd, taka sama ilość tego samego warzywa może dostarczyć nam różnej ilości molibdenu.
Zatem pamiętajmy, aby w naszej codziennej diecie znajdowały się warzywa, jaki i owoce, aby zapobiec niedoborom molibdenu.
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *