Kawa – właściwości

Kawa – właściwości

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Kawa jest napojem sporządzonym z palonych i zmielonych ziaren kawowca, w tradycyjnej formie podawana na gorąco. Pochodzi ona z Etiopii i jest jedną z bardziej popularnych używek. Stosowana jest przez większość osób, nie tylko ze względu na swoje walory smakowe, ale również wysoką zawartość kofeiny, która pełni funkcję stymulującą, pobudza organizm, zwiększa sprawność myślenia oraz niweluje zmęczenie fizyczne i psychiczne. Działanie pobudzające kofeiny zawartej w kawie odczuwalne jest po ok 20-30 minutach i utrzymuje się do 2 godzin. Spójrzmy na podstawowe właściwości jakie posiada ten znany na całym świecie napój.

Wspomaganie redukcji tkanki tłuszczowej

Jest ona jednym z naturalnych spalaczy tkanki tłuszczowej. Zawarta w kawie kofeina, nie tylko pobudza nasz organizm do większej i wydajniejszej pracy w czasie treningu, ale również podnosi termogenezę. Zjawisko to polega na zwiększeniu ciepła w organizmie, dzięki któremu wykorzystywane są kalorie pochodzące z tkanki tłuszczowej. Stymuluje to metabolizm, zwiększa wydatki energetyczne, hamuje odczuwanie głodu i zwiększa czucie sytości. Proces termogenezy odbywa się poprzez pobudzenie nerwów współczulnych, co uwalnia noradrenalinę. Ta z kolei oddziaływając na nadnercza pobudza je do wydzielania adrenaliny. Przekłada się to na zwiększenie utleniania kwasów tłuszczowych.
Kofeina zwiększa również spontaniczną aktywność fizyczną, do której zaliczyć można wiercenie się, zmianę postawy czy utrzymanie napięcia mięśniowego. Osoby o wyższym poziomie spontanicznej aktywności fizycznej ruszają się więcej w ciągu dnia. Dlatego mają większe średnie wartości poziomu aktywności fizycznej. Przekłada się to na większe wydatkowanie energii i spalanie zasobów tkanki tłuszczowej.

Poprawa pamięci i koncentracji

Kofeina zawarta w kawie działa pobudzająco na centralny układ nerwowy, zwiększając możliwości procesów myślowych. Zwiększa to pamięć krótkotrwałą, koncentrację i skupienie. Nie tylko w czasie treningu, ale również w czasie pracy, nauki, czy w wykonywaniu obowiązków dnia codziennego.

Poprawa samopoczucia

Kofeina, jako związek zaliczany do substancji psychoaktywnych, stymulując centralny układ nerwowy powoduje blokowanie enzymu – fosfodiesterazy. Enzym ten z kolei wpływa na stężenie cAMP – wewnątrzkomórkowego przekaźnika, zwiększającego stężenie dopaminy, serotoniny i acetylocholiny. Serotonina jako hormon szczęścia zmniejsza ryzyko występowania zachowań obsesyjnych, agresji i ogólnych stanów depresyjnych. Z kolei dopamina motywuje do zwiększonego działania, poprawia koncentrację i wpływa na uczucie szczęścia.

Ochrona przed chorobami neurologicznymi

Jak wynika z przeprowadzonych w ostatnich latach badań epidemiologicznych, regularne spożywanie kawy ma znaczny wpływ na opóźnienie występowania chorób neurodegeneracyjnych. Zaliczyć do nich możemy chorobę Parkinsona i Alzheimera. Kofeina wpływa na zmniejszenie poziomu enzymów regulujących produkcję białka – beta-amyloidu, które upośledza funkcjonowanie mózgu. Co ciekawe nie zaobserwowano tego w przypadku kofeiny występującej w herbacie.

Podsumowanie

Jako jedna z najpopularniejszych używek kawa ma bardzo ciekawe właściwości zarówno prozdrowotne, jak i wpływające na zdolności fizyczne i psychiczne organizmu człowieka. Zdecydowanie warto stosować ją w zdrowej diecie z rozsądkiem, z uwagi na właściwości uzależniające kofeiny.

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *