Komosa ryżowa – superfood

Komosa ryżowa – superfood

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Komosa ryżowa, inaczej quinoa, jest coraz bardziej popularną rośliną z Ameryki Południowej, zaliczaną do rodziny szarłatowatych. Można śmiało zaliczyć ją do tzw. superfoods. Czyli do produktów o wyjątkowych właściwościach odżywczych i zdrowotnych, mogących zapobiegać i wspierać leczenie różnego rodzaju chorób, występujących powszechnie wśród ludzi. Zaliczane są do nich produkty, które bogate są w składniki odżywcze, minerały, witaminy, enzymy, antyoksydanty, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik. Quinoa zdecydowanie spełnia te warunki i warto wprowadzić ją jako stały element zdrowej diety.
 
Skupmy się jednak co tak naprawdę istotnego dla naszego organizmu zawiera ta roślina i jaki ma na niego wpływ.

Wartości odżywcze

Jest ona źródłem węglowodanów. Zawiera ich 64g, z czego aż 7g to błonnik pokarmowy a 52g stanowi wysokiej jakości skrobia. Z tego też powodu warto dodawać ją nie tylko do diety osób aktywnych fizyczne, w celu zwiększenia tego składnika energetycznego, ale również w przypadku problemów z funkcjonowaniem układu trawiennego. Zwiększona ilość błonnika jest w stanie poprawić perystaltykę jelit. Szczególnie w dietach ubogich w ten składnik. Jest ona również świetną alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego w dietach wegańskich. Wynika to nie tylko z ilości białka w produkcie, wynoszącym aż 14g, ale przede wszystkim z puli aminokwasów egzogennych wchodzących w jej skład, z dominującą leucyną i argininą. Ma to istotne znaczenie w tego typu dietach. Białko komosy ryżowej nie zawieraj glutenu. Jest więc idealnym rozwiązaniem dla osób chorujących na celiakię czy inne problemy wykluczające gluten z diety. Zawiera ona również 6g tłuszczów wysokiej jakości. Z tego połowę stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowej – NNKT.

Poprawa zdrowia

Według przeprowadzonych badań komosa ryżowa jest w stanie znacząco wpłynąć na poprawę profilu lipidowego i poziomu glukozy. W badaniu przeprowadzonym na szczurach wykazano, że dodatek komosy ryżowej do diety bogatej w fruktozę znacznie wpłynął na negatywne działanie tego dwucukru na organizmy zwierząt. Z kolei naukowcy z Zakładu Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego wykazali w badaniach, że wyciągi z nasion komosy znacznie hamują proliferację komórek nowotworowych szczurzej prostaty.

Witaminy

Quinoa zawiera liczne witaminy w znacznych ilościach, dzięki czemu jest ich obfitym źródłem. W jej składzie znaleźć możemy chociażby takie witaminy jak:
  • E 2,4mg – 12% dziennego zapotrzebowania
  • B1 0,4mg – 24% dziennego zapotrzebowania
  • B2 0,3mg – 19% dziennego zapotrzebowania
  • B3 1,5mg – 8% dziennego zapotrzebowania
  • B5 0,8mg – 8% dziennego zapotrzebowania
  • B6 0,5mg – 24% dziennego zapotrzebowania
  • Foliany 184ug – 46% dziennego zapotrzebowania

Składniki mineralne

Zawiera ona nie tylko witaminy, ale również spore ilości składników mineralnych. Zaliczyć do nich należy:
  • wapń 47mg – 5% dziennego zapotrzebowania
  • żelazo 4,6mg – 31% dziennego zapotrzebowania
  • magnez 197mg – 49% dziennego zapotrzebowania
  • fosfor 457mg – 46% dziennego zapotrzebowania
  • potas 563mg – 16% dziennego zapotrzebowania
  • cyk 3,1mg – 21% dziennego zapotrzebowania
  • miedź 0,6mg – 30% dziennego zapotrzebowania
  • mangan 3,2mg – 102% dziennego zapotrzebowania
  • selen 8,5ug – 12% dziennego zapotrzebowania

Bogate źródło flawonoidów

Komosa ryżowa jest źródłem bioaktywnych składników, do których zaliczyć możemy flawonoidy. Jednym z nich jest kwercetyna. Silny przeciwutleniacz, zwalczający poziom wolnych rodników w naszym organizmie, wspierając w ten sposób na naturalne mechanizmy obronne. Wysoki poziom wolnych rodników wpływa negatywnie na procesy starzenia się organizmu, zmiany nowotworowe, choroby niedokrwienne serca oraz układ immunologiczny.

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *