Kurkuma – magiczny korzeń?

Kurkuma – magiczny korzeń?

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0

witaminy i minerały

Szafran indyjski, ostryż, czyli znana przyprawa z Dalekiego Wschodu, pod potocznie używaną nazwą kurkuma, jest aromatyczną przyprawą stosowaną w kuchni orientalnej. Bulwa ta, poza właściwościami smakowymi, posiada licznie udowodnione cechy mogące wpłynąć prozdrowotnie na nasz organizm.

Zapobiega infekcjom i wzmacnia odporność.

Jednym z ciekawszych jej właściwości jest wpływ na układ immunologiczny naszego organizmu. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że zawarta w kurkumie kurkumina (2-5%) jest w stanie podnieść poziom peptydu CAMP (katelicydyna). Podniesiony poziom tego peptydu w organizmie człowieka ma wpływ na zapobieganie różnego rodzaju infekcjom bakteryjnym, grzybiczym czy wirusowym.
Szczególną uwagę na właściwości tej rośliny powinny zwrócić osoby borykające się z problemami odpornościowymi organizmu i wysoką aktywnością treningową. Licznymi infekcjami układu trawiennego, skóry, wywołanymi przez bakterie gronkowca, czy nawracającą opryszczką. Systematyczne stosowanie tej przyprawy pozwoli nam również zwiększyć prawdopodobieństwo uniknięcia przeziębień, licznych nawrotów zapalenia gardła, migdałków czy grypy w okresie jesienno-zimowym. Czyli wtedy, kiedy nasz organizm jest osłabiony i narażony na tego typu problemy.

Świeża czy suszona?

Kurkuma w postaci świeżej bulwy jest dość trudno dostępna na rynku. Jednak bez problemu możemy zakupić ją w wersji sproszkowanej. Zaletą są nie tylko jej właściwości, ale również cena. Z uwagi na obecność silnych antyoksydantów – kwercetyna, przyprawa ta powinna być szczelnie przechowywana, bez dostępu do światła. Uwagę zwrócić musimy również na jej silne właściwości barwiące, które mogą stanowić problem dla naszych zębów. Aby tego uniknąć (jak po każdym posiłku) warto dbać o szkliwo przepłukując lub szczotkując.
Przyprawa ta nie zmienia znacząco smaku potraw, co może być zaletą. Pozwala to na dodawanie jej w zasadzie w dowolny sposób, np. jako składnik omletów na słodko. Ok łyżeczka dziennie – 3g może dać nam wiele plusów. Warto więc przemyśleć włączenie jej do naszej diety.

Wartości odżywcze kurkumy (w 100g/w 1 łyżeczce, ok 3g)

Wartość energetyczna – 312/9kcal
  • Białko – 9,68/0,29g
  • Tłuszcz – 3,25/0,10g
  • Węglowodany – 67,14/2,01g (w tym cukry proste 3,21/0,10)
  • Błonnik – 22,7/0,7g
Witaminy
  • Witamina C – 0,7/0,0mg
  • Tiamina – 0,058/0,002mg
  • Ryboflawina – 0,150/0,004mg
  • Niacyna – 1,350/0,041mg
  • Witamina B6 – 0,107/0,003mg
  • Kwas foliowy – 20/1µg
  • Witamina E – 4,43/0,13mg
  • Witamina K – 13,4/0,4µg
Składniki mineralne
  • Wapń – 168/5mg
  • Żelazo – 55,00/1,65mg
  • Magnez – 208/6mg
  • Fosfor – 299/9mg
  • Potas – 2080/62mg
  • Sód – 27/1mg
  • Cynk – 4,50/0,14mg
Kwasy tłuszczowe
  • Nasycone – 1,838/0,055g
  • Jednonienasycone – 0,449/0,013g
  • Wielonienasycone – 0,756/0,023g
  • Tłuszcze trans – 0,056/0,002g
Źródło: USDA National Nutrient Database for Standard Reference
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *